Week 7/7,5 Laatste week

16 juni 2016 - Helsingborg, Zweden

Mijn laatste dag in Zweden is vandaag aangekomen. Afgelopen dagen was het toch vooral aftellen, omdat je toch nu wel een keer naar huis wilt. Het werk wat we de afgelopen dagen hebben gedaan hielp ook niet echt mee.
Op de vloer in de hal heb je ductape liggen waardoor de straten duidelijk zijn aangegeven. Deze moesten vervangen worden wat elk jaar gebeurd. Dit gebeurd met een schrapertje op je knieën. Het bleek dat de vorige stagiair dit in zijn tweede week heeft gedaan en ik snap dat hij daarna lekker naar huis is gegaan. Dit was het meest verschrikkelijke wat ik ooit gedaan heb. Met ze drieën hebben wij er drie dagen over gedaan van 8 tot 5.
Nadat dit gelukkig af was hebben we niet veel bijzonders meer gedaan dus het was tijd voor onze opdrachten. Deze zijn zo goed als af we moeten alleen onze bedankbrief schrijven en voor de rest is alles al ondertekend. Ik wil het alleen nog even kort hebben over mijn leerdoelen.

Mijn leerdoel over de logistieke processen is zeker bereikt ik snap nu zeker hoe het werkt in een groothandel op de vloer. En ik ben er nu zeker van dat ik dit ook in de toekomst als werk wil gaan doen op een hoger niveau.

Mijn leerdoel over het plannen van de vloer was eigenlijk heel snel bereikt, omdat dit niet zo hele grote vloer was en je eigenlijk elke week wel dezelfde klanten hebt. Hier heb ik vooral van geleerd dat je goed in het oog moet houden wie de transporteurs zijn aangezien deze allemaal anders werken en andere vrachtwagens hebben.

Mijn leerdoel over het motiveren van werknemers is toch wel de pittigste. Van de vier jongens van waar mij begonnen is er nu nog eentje over. Allemaal zijn ze weg gegaan voor een beter betaalde baan. Mijn advies zou dan zijn om mensen aan te nemen dit specifiek in bloemen en planten willen werken, maar daar zit je niet in het goede gedeelte van het land voor. Al de mensen die dat willen zitten meer landinwaarts waar er wel grote tuinbouwgebieden zijn. Die ene jongen die er nu nog werkt vind het vooral leuk om met computers te werken en dat is nu ook precies wat hij mag doen met inscannen. Alleen ook deze jongen zal na de zomer weer naar school gaan, omdat dit voor hem een tussenjaar was. Mijn conclusie is dan ook dat je in het verkeerde gebied van het land zit voor dit werk.

Deze hele stage is mij prima bevallen ik heb veel geleerd, hard gewerkt en veel beleefd. Het was een geweldige ervaring en ik zal het nooit vergeten. Vanavond om 19.00 gaan wij weer met de vrachtwagen naar huis wat na de heenreis echt één van de gezelligste manieren van reizen is. Morgen tussen 12 en 3 uur 's-middags zal ik weer terug zijn in het mooie Westland waar ik volgende week weer voor een normaal uurloon kan gaan beunen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nicolle Drost:
    16 juni 2016
    Ha Hugo, terug naar huis.
    Mooi man, goede ervaring opgedaan in het mooie Zweden.
    Goede conclusie in dit verslag!
    Geniet van de reis, de herinnering en natuurlijk van je mooi(?) Westland!
    Vier je ook nog vakantie?
    Groet
    Nicolle
  2. Frans:
    23 juni 2016
    Aha, dus als ik iets wil weten over Ductape, dan kan ik dat voortaan aan jou vragen! Handig:)